Relacja z Międzynarodowego Kongresu Moniuszkowskiego w Gdańsku

W dniach 27-28 września odbył się w Gdańsku Międzynarodowy Kongres Moniuszkowski Stanisław Moniuszko w kulturze polskiej i światowej. Nowe perspektywy i interpretacje - jedno z najważniejszych wydarzeń naukowych roku jubileuszowego.

W związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki (1819–1872) – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – głównym zakresem problematyki Kongresu była jego biografia i twórczość, jednak dokonania artystyczne Moniuszki także były rozpatrywane zarówno w kontekście narodowo-kulturalnym, jak i w perspektywie sytuacji społeczno-estetycznej w Europie jego czasów.

W programie Kongresu znalazły się dwa wykłady plenarne (dr. Rüdigera Rittera Stanisław Moniuszko – ofiarą europejskiego kanonu muzycznego? oraz prof. Ryszarda Daniela Golianka o stylach opery europejskiej w twórczości Stanisława Moniuszki) oraz kilkadziesiąt referatów pogrupowanych w sesje tematyczne:
Moniuszko uwspółcześniony,
Wokół twórczości Stanisława Moniuszki,
Opery Stanisława Moniuszki,
W oczach krytyki,
Narodowiec? Słowianofil? Lituanofil?,
Europejskie konteksty,
Miscellanea.

Gościem specjalnym Kongresu był David Pountney - wybitny reżyser, którego inscenizacja Strasznego dworu miała premierę kilka lat temu w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Kongresowi towarzyszyły dwa koncerty: w Filharmonii Bałtyckiej oraz Operze Bałtyckiej.