Relacja z 57. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju

W dniach 21-24 sierpnia br. odbył się 57. Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju - była to wyjątkowa edycja w roku jubileuszowym ogłoszonym w 200. rocznicę urodzin kompozytora.

Program artystyczny festiwalu wypełniły spektakle operowe, koncerty kameralne, recitale wokalne oraz imprezy towarzyszące, które dzięki obecności największych gwiazd wokalistyki, świetnych instrumentalistów, orkiestr, chórów były wielkim wydarzeniem dla kultury polskiej.

Artyści Warszawskiej Opery Kameralnej zaprezentowali podczas inauguracyjnego spektaklu dwie opery Stanisława Moniuszki: jego pierwsze dzieło operowe Die Schweizerhütte (Szwajcarską chatkę) oraz Nocleg w Apeninach do libretta Aleksandra hr. Fredry. Szwajcarską chatkę odkrył kilka lat temu w zbiorach Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego wybitny muzykolog dr Grzegorz Zieziula z Instytutu Sztuki PAN, a partyturę zredagował poznański muzykolog Maciej Prochaska. Oba spektakle premierę miały jesienią 2018 r. na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. W Kudowie po warszawskich sukcesach zostały pokazane po raz pierwszy poza siedzibą WOK. Wystąpili w nich najwybitniejsi polscy śpiewacy: wielka gwiazda, Joanna Moskowicz, znakomita aktorka Aleksandra Nieśpielak, młodzi i już uznani śpiewacy: Hanna Sosnowska, Rafał Żurek, Rafał Songan, Szymon Kobyliński, Bartosz Nowak, Maciej Falkiewicz, Michał Justa. Zaśpiewał Chór Warszawskiej Opery Kameralnej. Wystąpiła także świetna orkiestra: Musicae Antique Collegium Varsoviense, grająca na instrumentach historycznych. Spektakle wyreżyserował Roberto Skolmowski, scenografia - Katarzyna Gabrat-Szymańska, kostiumy - Maria Balcerek, choreografia - Elżbieta Lejman, multimedia - Wojciech Hejno. Dyrygował będzie Stanisław Rybarczyk.

Kolejnym wielkim wydarzeniem Festiwalu była prapremiera, uważanej za zaginioną, opery Stanisława Moniuszki - Ideału czyli Nowej Precjozy. Rekonstrukcji i opracowania partytury podjął się Maciej Prochaska, kierownictwo muzyczne - Stanisław Rybarczyk, inscenizacja i reżyseria - Roberto Skolmowski, kostiumy - Anna Utko, choreografia - Elżbieta Lejman, multimedia - Wojciech Hejno. Wystąpią utalentowani śpiewacy, absolwenci i studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Orkiestra Festiwalowa. Spektakl realizowany został we współpracy z Towarzystwem Teatralnym we Wrocławiu, a pokazany w przestrzeniach Teatru Pod Blachą i parku zdrojowego.

Podczas Festiwalu, w Teatrze Zdrojowym, odbyły się recitale wokalne wielkich polskich śpiewaczek Marceliny Beucher i Reginy Żurakowskiej-Wunderlich. Marcelina Beucher to wschodząca gwiazda polskiej wokalistyki, laureatka wielu konkursów wokalnych, występująca na całym świecie. Podczas koncertu akompaniował jej świetny pianista i kompozytor Mirosław Gąsieniec. Regina Żurakowska-Wunderlich to z kolei uznana śpiewaczka, solistka wielu teatrów operowych w Europie, od wielu lat mieszkająca w Niemczech. Akompaniowała jej Olga Kowalczuk.

Kolejnym ważnym wydarzeniem festiwalu była trzecia edycja programu autorstwa znakomitego pianisty i dyrygenta Emiliana Madeya - Pieśni Stanisława Moniuszki w oryginalnych wersjach językowych (teksty w j. niemieckim, francuskim, rosyjskim). Odbyła się prezentacja nowych odkryć autora koncepcji, z udziałem znakomitych polskich śpiewaków: Wandy Franek-Kalinowskiej - alt i Rafała Żurka - tenor oraz koncert kameralny prezentujący twórczość religijną Moniuszki z udziałem Anny Lasoty - sopran, Łukasza Wildy - tenor i Macieja Prochaski - organy.

Kontynuacją inspirujących odsłon dzieł Stanisława Moniuszki był koncert wybitnych artystów: Piotra Łykowskiego - kontratenor i Piotra Zaleskiego - gitara, którzy zaprezentowali nowe spojrzenie na kompozycje patrona Festiwalu, w kontekście pieśni Franza Schuberta. Drugim wydarzeniem tego nurtu był koncert zespołu POLYCHORD, który wykonał Moniuszkę na jazzowo.

Wielką moją radością było odkrycie nowego miejsca festiwalowego, kościółka na Górze Parkowej, gdzie Wojciech Heliński wraz z przyjaciółmi zaprosił do wędrówki indyjskimi śladami Parii Moniuszki.

Pełni Festiwalu dopełniły rozmaite koncerty, wydarzenia, spotkania i imprezy towarzyszące. Każdy dzień 57. Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego rozpoczynał się tradycyjnym już od kilku lat hejnałem moniuszkowskim, odegranym przez trębacza na balkonie Teatru Zdrojowego. Festiwal rozpoczął, tradycyjny także, koncert na balkonie Sanatorium Polonia, w stylu "kiepurowskim". Tegoroczny koncert balkonowy wykonał, obdarzony pięknym tenorowym głosem, Rafał Żurek. Akompaniowała my na fortepianie Natalia Gaponenko.

Splendoru Festiwalowi dodały także wystąpienia najwybitniejszych muzykologów specjalizujących się w badaniach nad spuścizną artystyczną Stanisława Moniuszki - dr Sviatleny Niemahaj z Białorusi i dr. Grzegorza Zieziuli.