27 czerwca 2019

Dwunasta audycja z cyklu Moniuszko - historia prawdziwa

Co w partyturach ojca polskiej opery moglibyśmy uznać za narodowe? Na pytania te odpowiadał w audycji prof. Ryszard Daniel Golianek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu w kolejnej audycji z cyklu Moniuszko - historia prawdziwa.

"Rozpatrywanie twórczości operowej Stanisława Moniuszki w perspektywie opery narodowej zakrawa na powtarzanie po raz kolejny powszechnie znanej prawdy. W świadomości Polaków, a także opinii międzynarodowej, opery Moniuszki są traktowane jako par excellence polskie dzieła narodowe i zapewne trudno byłoby wskazać na twórczość operową innych polskich kompozytorów, która mogłaby rywalizować z Halką czy Strasznym dworem pod tym względem".

Tak napisał w jednym ze swoich artykułów prof. Ryszard Daniel Golianek. Ale sprawa wcale nie jest prosta, o czym można przeczytać w dalszej części tego tekstu. Bo temat narodowości dzieł operowych Moniuszki wydaje się tak oczywisty, że w literaturze właściwie nie ma odpowiedzi na pytanie, na czym ta narodowość polega. O problemie tym przed dwoma tygodniami opowiadała prof. Elżbieta Nowicka, która przekonywała, że narodowy charakter utworów scenicznych Moniuszki przejawia się w librettach, a przede wszystkim w recepcji. A jak jest z samą muzyką? Gdzie szukać stylu polskiego u Moniuszki? O tym w nagraniu audycji.